Kuten aiemmissa harjoituksissa on kerrottu, voidaan myös symmetrisyys- ja kulmaehto aloittaa valitsemalla ensin kaksi viivaa (jälkimmäinen Ctrl-näppäin painettuna).
Sitten valitaan tilannekohtaisesta valikosta: Ehdot > Symmetrisyys tai Kulma.
Tee kääntövivun puolikkaista tasalevyiset Samaetäisyys-ehdon avulla
Valitse ehto: Sama etäisyys.
Osoita ensimmäinen viiva, kuvassa 1).
Osoita toinen viiva, kuvassa 2).
Osoita kolmas viiva, kuvassa 3).
Osoita neljäs viiva, kuvassa 4).
Sama etäisyys
Sama etäisyysehdot annetaan osoittamalla elementit (viiva tai pisteet) pareittain:
Ensimmäisen ja toisen elementin välinen etäisyys asetetaan kolmannen ja neljännen viivan väliseksi etäisyydeksi, elleivät muut ehdot toisin määrää.
Osoita sisempää kaarta siten, että kaaren keskipiste tulee valittua, kuvassa 2).
Mitoita apuviivan suunta kulmaehdolla
Valitse ehto: Kulma.
Osoita ensimmäinen viiva.
Osoita toinen viiva.
Osoita mittaluvun paikka.
Anna mittaluvun arvo: 135/2
Numeerinen syöttö
Numeron sijaan voit Vertex G4:ssä aina syöttää myös matemaattisen lausekkeen, jossa on operaattoreita (+ - * / jne)
Näistä löytyy enemmän tietoa käyttöohjeista, etsi esim. merkkijolla Kaava-kentän määritys.
Käytä tarvittaessa sulkumerkkejä, jos sinun täytyy esim. ensin laskea kaksi lukua yhteen ja jakaa summa sitten kahdella.
Ohjelma näyttää dialogissa myös laskentakaavan arvon (kuvassa 67.5).
Anna vielä nurkkien säteet
Toiminto: Säde
Osoita viiva
Osoita mittaluvin paikka.
Anna säteen arvo: 20 ja 60.
Nyt tämän luonnoksen pitäisi olla määritelty. Eli sitä et pysty enää raahaamalla muuttamaan ja ehtojen lisäys johtaa ylimäärittelyyn.
Pursota luonnos kappaleeksi
OK
Lisäävä pursotus: 6.
Luonnostellaan tarvittavat reiät
Valitse pinta.
Tilannekohtainen toiminto: Uusi luonnos > Pintaan.
Toiminto: Ympyrä (keski- ja kehäpiste).
Osoita ensimmäisen ympyrän keskipisteeksi kaaren keskipiste, kuvassa 1), jolloin piirrettävän ympyrän ja aikaisemman geometrian välille syntyy Samankeskisyysehto.
Osoita toisen ympyrän keskipisteeksi luonnoksen origo, kuvassa 2), jolloin piirrettävän ympyrän ja origon välille syntyy Samankeskisyysehto.
Piirrä kolmas ympyrä (harjoituksen vuoksi) johonkin muualle, kuvassa 3).
Kuvassa A ympyrät on piirretty:
Ympyrä 2): Keskipisteeksi on osoitettu luonnoksen origo (keskiristin keskipiste).
Ympyrä 3): Keskipiste "sinne päin".
Lisää Samankeskisyys-ehto (kuva B)
Toiminto: Samankeskisyys.
Osoita ensimmäinen piste (joko ympyrän keskipiste tai geometriasta kaaren keskipiste).
Osoita toinen piste.
Toinen vaihtoehto Samankeskisyysehdon lisäämiselle
Valitse kaksi pistettä (toinen Ctrl-näppäin painettuna).
Tilannekohtainen valikko: Ehdot > Samankeskisyys.
Määritä kaikki kolme ympyrää samankokoisiksi
Toiminto: Sama säde.
Osoita ensimmäinen ympyrä, kuvassa 1).
Osoita toinen ympyrä, kuvassa 2).
Samasäde-ehdon optiot
Kun olet käynnistänyt ensin Samasade-ehdon ja sitten olet osoittanut ensimmäisen ympyrän, tulee kohdistimen viereen samasäde-symboli (Kuvassa numeron 1 vieressä sekä laatikossa).
1: Osoita kaksi ympyrää, jotka saavat saman säteen (oletuksena ensin osoitettu ympyrä säilyttää halkaisijansa, ellei toiseksi osoitetulla ympyrällä ole se kokoa rajoittavia ehtoja).
2: Voit osoittaa monta ympyrää ja kaikki ne saavat saman säteen, kuin ensimmäinen ympyrä.
Anna ympyrälle halkaisija ja tee poistava pursotus
Ympyrän halkaisija : 16.
Poistu luonnoksesta toimenpiteeseen: OK
Toimenpide: Poista, Pursota, Kappaleen läpi.
Nimiketiedot ja piirustus
Lisätään raaka-ainetieto kappaleelle (kirjoittamalla)
Tilannekohtainen toiminto: Nimiketiedot (kun mitään ei ole valittu).
Dialogin ylempi osa
Kuvaa osamallin (tai kokoonpanossa kokoonpanomallin) nimikkeen tietoja
Voit laskea kappaleen painon Paino-kentän vieressä olevalla Laske-painikkeella (kunhan olet ensin määritellyt raaka-aineen tai sen tiheyden)
Voit laskea kappaleen Pinta-alan, Pinta-ala-kentän vieressä olevalla Laske-painikkeella.
Dialogin alempi osa:
Kuvaa raaka-aineen tietoja. (Nämä tiedot tulevat piirustuksen osaluetteloon).
Täytä dialogin alemmassa osassa olevat tiedot kirjoittamalla ne.
Materiaalisarakkeessa on esivalintapainike, jonka avulla voit hakea materiaalitietoja.
Tunnus-kenttään kirjoitetaan yrityksessänne käytössä oleva varastotunnus (eli nimike) kyseiselle raaka-aineelle.
Nimiketiedot ja materiaalikanta
Vertex G4:n raaka-aineiden, komponenttien ja profiilien nimiketiedot ovat tallessa tietokannassa d_COMPONENTS.
Tätä pääset muokkaamaan Järjestelmä-välilehden Sovellus-toiminnon kohdasta Nimikekanta: Käsittely.
Tästä tarkemmin ohjeissa: Nimiketietokannan käsittely ja Muokkaa Vertex-tietokantaa.
Jos ja kun asiakkaalla on olemassa tuotannonohjaus-järjestelmä (ERP) nimikkeineen, niin nuo tiedot voidaan tuoda Excel-ohjelman avulla Vertexin nimikekantaan.
Jos asiakas haluaa täydellisempää tuotetiedon hallintaa, niin silloin Vertex G4 kytketään Vertex Flow-tiedonhallintaohjelmaan, jonne perustetaan kaikki tarvittavat nimikkeet ja jonne syntyy kaikista uusista osista ja kokoonpanoista nimike.
Tallenna malli
File > Tallenna tai paina tai
Tee mallille piirustus
Valitse piirrepuusta Piirustus
Tilannekohtainen toiminto: Uusi piirustus
Keskeiset säädettävät kohdat
1) Mittakaava
Haluamasi mittakaava, joka riippuu sekä osamallin koosta että siihen halutuista projektioista.
Hae esivalintapainikkeella koneenpiirustuksessa sallitut mittakaavat ja valitse sopiva.
Tässä harjoituksessa 1:2.
Jos sinulla on valittu Lomake, niin näet dialogin alaosasta, kuinka hyvin nuo projektiot mahtuvat lomakkeelle
2) Tarvittavat projektiot (kuvannot)
Valitse perusprojektiot, edestä, päältä jne.
Näet millainen on Edestä projektio, jos käännät mallin Edestä suuntaan
Voit myös osoittaa painikkeella Osoita a mallistasi tasopinnan, joka määrittää ns. Edestä-suunnan.
3) Piirtoasetukset
Valitse peruspiirtotapa: Rautalanka.
Voit myös valita mm. että malliin piirretään sylinteripintojen ja reikien keskiviivat tai piiloviivat
Tangentiaaliset viivat 4) kohtaan kannattaa valita: Ohuena viivana, jotta tasopinnan ja sylinteripinnan rajaviiva ei piirry muotoviivana.
5) OK
Generoi mallista valitut projektiot.
Asiaa on käsitelty tarkemmin ohjeissa (F1): Geometria 2D > Mallin piirustus.
Täytä piirustuksen arkistotiedot
Ohjelma generoi pyydetyt projektiot ja kopioi mallin arkistotiedot piirustusarkistokortille.
Muokkaa ja täydennän arkistotietoja tarvittaessa
OK viimeistelee piirustuksen luonnin.
Lisää piirustukseen lomake
Jos valitsit edellisessä dialogissa jonkun lomakkeen ohjelma lisää sen itse.
Tämän jälkeen sinun kannattaa usein raahata lomake parempaan paikkaan ennen piirustuksen mitoitusta.
Lomakkeen voit lisätä:
Tilannekohtainen toiminto: Lue symboli.
Kaksoisnapsauta haluamaasi lomaketta.
Sijoita lomake piirustukseen.
Tallenna piirustus ja sulje se
File > Tallenna tai paina tai
Tallenna malli
File > Tallenna tai paina tai
Mallin tallennus piirustuksen luonnin jälkeen on ehdottoman tärkeää, sillä muutoin siitä ei jää merkintää mallin piirrepuun kohtaan Piirustukset, etkä tällöin voi avata sitä mallin kautta.