Skip to main content
Skip table of contents

Kääntövipu - mallin piirustus

Harjoitus 5: Kääntövipu

Tässä harjoituksessa opimme

  • Symmetrisyys, kulma, samaetäisyys- ja samasäde-ehtojen lisäys.

  • Raaka-ainetiedon (raaka-ainenimikkeen) lisäys.

  • Mallin työpiirustuksen tekemisen.

Video

Kesto 3min 4sek


Kääntövivun mallintaminen

Osamallin aloitus ja luonnokseen siirtyminen

  • File > Uusi > Osa

    • Anna tunnus.

    • Täytä arkistotiedot.

    • Valitse olemassa oleva projekti tai tee uusi projekti.


image-20250711-143600.png

Luonnostele viivaketju

  • Tee luonnos vaakatasoon: Uusi luonnos > Pysty (XZ)-tasoon.

  • Älykkäästä viivaketjusta on kerrottu teoriaa harjoituksessa 3. Kaulus - Älykäs viivaketju

  • Joten tässä on kuvattu vain luonnostelun pääpiirteet.

  • Piirrä viivat sitten, että keskiristi jää alueen sisälle.

Lisää symmetria-ehto

  • Valitse ehto: Symmetrisyys.

  • Osoita ensimmäinen viiva, kuvassa 1).

  • Osoita toinen viiva, kuvassa 2).

  • Osoita symmetria-akseli (keskiristin vaakaviiva), kuvassa 3).

Lisää kulmaehto

  • Valitse ehto: Kulma.

  • Osoita ensimmäinen viiva.

  • Osoita toinen viiva.

  • Osoita mittaluvun paikka.

  • Anna mittaluvun arvo: 135

Toinen lähestymistapa ehtojen antoon

Kuten aiemmissa harjoituksissa on kerrottu, voidaan myös symmetrisyys- ja kulmaehto aloittaa valitsemalla ensin kaksi viivaa (jälkimmäinen Ctrl-näppäin painettuna).

Sitten valitaan tilannekohtaisesta valikosta: Ehdot > Symmetrisyys tai Kulma.

Tee kääntövivun puolikkaista tasalevyiset Samaetäisyys-ehdon avulla

  • Valitse ehto: Sama etäisyys.

  • Osoita ensimmäinen viiva, kuvassa 1).

  • Osoita toinen viiva, kuvassa 2).

  • Osoita kolmas viiva, kuvassa 3).

  • Osoita neljäs viiva, kuvassa 4).


Sama etäisyys

Sama etäisyysehdot annetaan osoittamalla elementit (viiva tai pisteet) pareittain:

  • Ensimmäisen ja toisen elementin välinen etäisyys asetetaan kolmannen ja neljännen viivan väliseksi etäisyydeksi, elleivät muut ehdot toisin määrää.

Toinen vaihtoehto Sama etäisyysehdon antamiselle

  • Valitse neljä elementtiä (tässä viivaa) pareittain (2... 4. viiva Ctrl-näppäin painettuna)

  • Tilannekohtainen valikko: Ehdot > Sama etäisyys.

Tee kääntövivun puolikkaista tasapituiset Samaetäisyys-ehdon avulla

  • Valitse ehto: Sama etäisyys.

  • Osoita ensimmäinen piste, kuvassa 1).

  • Osoita toinen piste (keskiristin keskipiste), kuvassa 2).

  • Osoita kolmas piste, kuvassa 3).

  • Osoita neljäs piste (keskiristin keskipiste), kuvassa 4).

Anna kääntövivulle leveys ja pituusmitat

  • Leveysmitta viivojen välille: 40.

  • Pituusmitta (keskiristin pystyviivan ja ympyrän kaaren keskipisteen välille): 100.


Vakautetaan kulman paikka piirtämällä apuviiva, joka mitoitetaan paikoilleen.

Kokeile raahata geometriaa, kuva A.

  • Tartu geometriaan (esim. ylemmän kaaren keskipisteeseen) ja siirrä kohdistinta varovasti.

  • Voit peruuttaa raahauksen kumoa-toiminnolla.

    tai Crtl  Z.


Piirrä apuviiva, kuva B.

  • Toiminto: Kahden pisteen viiva.

  • Osoita origo (keskiristin keskipiste), kuvassa 1).

  • Osoita sisempää kaarta siten, että kaaren keskipiste tulee valittua, kuvassa 2).

Mitoita apuviivan suunta kulmaehdolla

  • Valitse ehto: Kulma.

  • Osoita ensimmäinen viiva.

  • Osoita toinen viiva.

  • Osoita mittaluvun paikka.

  • Anna mittaluvun arvo: 135/2

Numeerinen syöttö

Numeron sijaan voit Vertex G4:ssä aina syöttää myös matemaattisen lausekkeen, jossa on operaattoreita (+ - * /  jne)

  • Näistä löytyy enemmän tietoa käyttöohjeista, etsi esim. merkkijolla Kaava-kentän määritys.

  • Käytä tarvittaessa sulkumerkkejä, jos sinun täytyy esim. ensin laskea kaksi lukua yhteen ja jakaa summa sitten kahdella.

Ohjelma näyttää dialogissa myös laskentakaavan arvon (kuvassa 67.5).

Anna vielä nurkkien säteet

  • Toiminto: Säde

  • Osoita viiva

  • Osoita mittaluvin paikka.

  • Anna säteen arvo: 20 ja 60.

Nyt tämän luonnoksen pitäisi olla määritelty. Eli sitä et pysty enää raahaamalla muuttamaan ja ehtojen lisäys johtaa ylimäärittelyyn.

Pursota luonnos kappaleeksi

  • OK

  • Lisäävä pursotus: 6.

Luonnostellaan tarvittavat reiät

  • Valitse pinta.

  • Tilannekohtainen toiminto: Uusi luonnos > Pintaan.


Toiminto: Ympyrä (keski- ja kehäpiste).

  • Osoita ensimmäisen ympyrän keskipisteeksi kaaren keskipiste, kuvassa 1), jolloin piirrettävän ympyrän ja aikaisemman geometrian välille syntyy Samankeskisyysehto.

  • Osoita toisen ympyrän keskipisteeksi luonnoksen origo, kuvassa 2), jolloin piirrettävän ympyrän ja origon välille syntyy Samankeskisyysehto.

  • Piirrä kolmas ympyrä (harjoituksen vuoksi) johonkin muualle, kuvassa 3).

Kuvassa A ympyrät on piirretty:

  • Ympyrä 2): Keskipisteeksi on osoitettu luonnoksen origo (keskiristin keskipiste).

  • Ympyrä 3): Keskipiste "sinne päin".

Lisää Samankeskisyys-ehto (kuva B)

  • Toiminto: Samankeskisyys.

  • Osoita ensimmäinen piste (joko ympyrän keskipiste tai geometriasta kaaren keskipiste).

  • Osoita toinen piste.


Toinen vaihtoehto Samankeskisyysehdon lisäämiselle

  • Valitse kaksi pistettä (toinen Ctrl-näppäin painettuna).

  • Tilannekohtainen valikko: Ehdot > Samankeskisyys.

Määritä kaikki kolme ympyrää samankokoisiksi

  • Toiminto: Sama säde.

  • Osoita ensimmäinen ympyrä, kuvassa 1).

  • Osoita toinen ympyrä, kuvassa 2).


Samasäde-ehdon optiot

Kun olet käynnistänyt ensin Samasade-ehdon ja sitten olet osoittanut ensimmäisen ympyrän, tulee kohdistimen viereen samasäde-symboli (Kuvassa numeron 1 vieressä sekä laatikossa).

  • 1: Osoita kaksi ympyrää, jotka saavat saman säteen (oletuksena ensin osoitettu ympyrä säilyttää halkaisijansa, ellei toiseksi osoitetulla ympyrällä ole se kokoa rajoittavia ehtoja).

  • 2: Voit osoittaa monta ympyrää ja kaikki ne saavat saman säteen, kuin ensimmäinen ympyrä.

Anna ympyrälle halkaisija ja tee poistava pursotus

  • Ympyrän halkaisija

    : 16.

  • Poistu luonnoksesta toimenpiteeseen: OK

  • Toimenpide: Poista, Pursota, Kappaleen läpi.

Nimiketiedot ja piirustus

Lisätään raaka-ainetieto kappaleelle (kirjoittamalla)

  • Tilannekohtainen toiminto: Nimiketiedot (kun mitään ei ole valittu).

Dialogin ylempi osa

Kuvaa osamallin (tai kokoonpanossa kokoonpanomallin) nimikkeen tietoja

  • Voit laskea kappaleen painon Paino-kentän vieressä olevalla Laske-painikkeella (kunhan olet ensin määritellyt raaka-aineen tai sen tiheyden)

  • Voit laskea kappaleen Pinta-alan, Pinta-ala-kentän vieressä olevalla Laske-painikkeella.


Dialogin alempi osa:

Kuvaa raaka-aineen tietoja. (Nämä tiedot tulevat piirustuksen osaluetteloon).

  • Täytä dialogin alemmassa osassa olevat tiedot kirjoittamalla ne.

  • Materiaalisarakkeessa on esivalintapainike, jonka avulla voit hakea materiaalitietoja.

  • Tunnus-kenttään kirjoitetaan yrityksessänne käytössä oleva varastotunnus (eli nimike) kyseiselle raaka-aineelle.


Nimiketiedot ja materiaalikanta

Vertex G4:n raaka-aineiden, komponenttien ja profiilien nimiketiedot ovat tallessa tietokannassa d_COMPONENTS.

  • Tätä pääset muokkaamaan Järjestelmä-välilehden Sovellus-toiminnon kohdasta Nimikekanta: Käsittely.

  • Tästä tarkemmin ohjeissa: Nimiketietokannan käsittely ja Muokkaa Vertex-tietokantaa.

Jos ja kun asiakkaalla on olemassa tuotannonohjaus-järjestelmä (ERP) nimikkeineen, niin nuo tiedot voidaan tuoda Excel-ohjelman avulla Vertexin nimikekantaan.

Jos asiakas haluaa täydellisempää tuotetiedon hallintaa, niin silloin Vertex G4 kytketään Vertex Flow-tiedonhallintaohjelmaan, jonne perustetaan kaikki tarvittavat nimikkeet ja jonne syntyy kaikista uusista osista ja kokoonpanoista nimike.

Tallenna malli

  • File > Tallenna tai paina

    tai


Tee mallille piirustus

  • Valitse piirrepuusta Piirustus

  • Tilannekohtainen toiminto: Uusi piirustus


Keskeiset säädettävät kohdat

1) Mittakaava

  • Haluamasi mittakaava, joka riippuu sekä osamallin koosta että siihen halutuista projektioista.

  • Hae esivalintapainikkeella koneenpiirustuksessa sallitut mittakaavat ja valitse sopiva.

  • Tässä harjoituksessa 1:2.

  • Jos sinulla on valittu Lomake, niin näet dialogin alaosasta, kuinka hyvin nuo projektiot mahtuvat lomakkeelle

2) Tarvittavat projektiot (kuvannot)

  • Valitse perusprojektiot, edestä, päältä jne.

  • Näet millainen on Edestä projektio, jos käännät mallin Edestä suuntaan

  • Voit myös osoittaa painikkeella Osoita a mallistasi tasopinnan, joka määrittää ns. Edestä-suunnan.

3) Piirtoasetukset

  • Valitse peruspiirtotapa: Rautalanka.

  • Voit myös valita mm. että malliin piirretään sylinteripintojen ja reikien keskiviivat tai piiloviivat

  • Tangentiaaliset viivat 4) kohtaan kannattaa valita: Ohuena viivana, jotta tasopinnan ja sylinteripinnan rajaviiva ei piirry muotoviivana.

5) OK

  • Generoi mallista valitut projektiot.


Asiaa on käsitelty tarkemmin ohjeissa (F1): Geometria 2D > Mallin piirustus.

Täytä piirustuksen arkistotiedot

  • Ohjelma generoi pyydetyt projektiot ja kopioi mallin arkistotiedot piirustusarkistokortille.

  • Muokkaa ja täydennän arkistotietoja tarvittaessa

  • OK viimeistelee piirustuksen luonnin.

Lisää piirustukseen lomake

  • Jos valitsit edellisessä dialogissa jonkun lomakkeen ohjelma lisää sen itse.

  • Tämän jälkeen sinun kannattaa usein raahata lomake parempaan paikkaan ennen piirustuksen mitoitusta.


Lomakkeen voit lisätä:

  • Tilannekohtainen toiminto: Lue symboli.

  • Kaksoisnapsauta haluamaasi lomaketta.

  • Sijoita lomake piirustukseen.

Tallenna piirustus ja sulje se

  • File > Tallenna tai paina

    tai

Tallenna malli

  • File > Tallenna tai paina

    tai

  • Mallin tallennus piirustuksen luonnin jälkeen on ehdottoman tärkeää, sillä muutoin siitä ei jää merkintää mallin piirrepuun kohtaan Piirustukset, etkä tällöin voi avata sitä mallin kautta.

Avaa mallin piirustus aina tarvittaessa

  • Avaa Piirustus-lista piirrepuusta, kuvassa 1).

  • Valitse piirustus, kuvassa 2).

  • Tilannekohtainen toiminto: Avaa, kuvassa 3).

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.