Raahaa se Internet-selaimen downloads-kohdasta Vertex G4-ohjelman päälle.
Varmista, että mallit löytyvät (B-selaimella) projektista VX_COURSE_ASSY.
Päivitä tarvittaessa selain, elleivät nuo mallit VX_AS10-* heti löydy.
Pakattu malli pitää sisällään -P* loppuiset osat ja -A* loppuiset alikokoonpanomallit sekä kokoonpanon VX_AS_10B.
Lue malli ja tallenna se uudeksi malliksi
Avaa malli VX_AS_10B.
File > Tallenna uudeksi.
Anna mallille haluamasi nimi.
Räjäytä ensimmäinen jalas
Keinujalakset ovat kokoonpanoja, joten ne on valittava kokoonpanona
Toiminto: Räjäytä.
Ohjelma avaa dialogin Räjäytysaskelien määritys.
Osoita yhtä jalasta. Kuva 1).
Siirrä kohdistinta vähän oikealle yläviistoon, jotta minivalikko avautuu.
Napsauta painiketta, jotta kyseinen alikoonta tulee valituksi. Kuva 2).
Osoita kahvasta sitä nuolta jonka suunnassa siirrät tai kierrät osaa. Tässä vihreää nuolta. Kuva 3).
Raahaa sitä haluttuun suuntaan.
Osoita paikka. Kuva 4) tai syötä siirroksen pituus.
Kuittaa siirros valmiiksi. Kuva 5). jolloin valittu osa, osat tai alikokoonpano ja siirrokset tallennetaan taulukkoon.
Joko V-näppäimellä tai
hiiren keskinäppäimellä tai
tilannekohtaisella toiminnolla
Vihje
Voit tarvittaessa osoittaa mallista useita siirroksia ja vasta sitten kuitata siirrokset valmiiksi, jolloin jokainen tekemäsi siirros lisätään taulukkoon omana rivinään.
Jos et valinnut kokoonpanoa
Jos et huomannut valita kokoonpanoa, niin vain jalas siirtyi ja keinumista rajoittavat nappulat jäivät paikoilleen.
Jos unohdit valita Plus-merkillä kokoonpano
Jos unohdit valita Plus-merkillä kokoonpanon välittömästi osan osoituksen jälkeen, niin viisasta on painaa Esc-nappulaa ja valita osa uudelleen, sillä minivalikko ilmestyy näkyviin vain heti osoituksen jälkeen, kun siirrät kohdistinta pikkuisen yläoikealle.
Jos taas kerkesit siirtää osan paikoilleen ja lisätä siirroksen räjäytys-taulukkoon, niin yksinkertaisinta on poistaa rivi ja tehdä kokoonpanon siirros uudelleen.
Vie kohdistin rivin päälle.
Tilannekohtainen toiminto: Poista rivi.
Lisää osa räjäytysasemaan
On mahdollista lisätä osa tai alikoonta räjäytys-taulukon riville. Sitä varten sinun täytyy tuntea osan tai alikokoonpanon instanssin tunnus eli indeksi. Indeksin saat selville piirrepuusta toiminnolla: Puu > Puun tiedot. Poista valinta Oletus ja ota mukaan Indeksi.
Jokainen osa tai alikokoonpano saa juoksevan indeksinumeron kun se lisätään kokoonpanoon. Ensimmäisen osan indeksi on #100, toisen #101, kolmannen #102 jne.
Tällöin esim. kolmanneksi lisätyn alikokoonpanon toisen osan indeksi on #102/#101.
Kirjoita Osat-kenttään pilkulla erotettuna osan tai alikoonnan indeksi.
Räjäytä toinen jalas
Osoita toinen jalas.
Siirrä kohdistinta vähän oikealle yläviistoon, jotta minivalikko avautuu.
Napsauta +painiketta, jotta kyseinen alikoonta tulee valituksi.
Osoita kahvasta sitä nuolta jonka suunnassa siirrät tai kierrät osaa. Tässä vihreää nuolta.
Rahaa sitä haluttuun suuntaan ja
Osoita paikka.
Kuittaa siirros valmiiksi, jolloin siirros lisätään taulukkoon.
Jos et ole tyytyväinen siirroksen suuruuteen.
Napsauta taulukossa siirroksesta kertovaa riviä.
Napsauta kenttää, jonka arvoja haluat muuttaa.
Muuta siirroksesta tai kierrosta kertovia arvoja.
Huomaa etumerkit. Plus-merkki tarkoittaa siirrosta nuolen suuntaan ja miinus-merkki vastakkaiseen suuntaa.
Kierto hyväksyy vain positiiviset arvot.
Räjäytysasemointi lasketaan uudelleen esim. kun käytät kohdistinta grafiikka-ikkunan päällä tai napsautat taulukossa jotain toista kenttää.
Kentät X, Y ja Z sisältävät siirrokset osan oman X- (punaisen), Y- (vihreän) tai Z-akselin (sininen) akselin suunnissa.
Kenttä A (Alfa-kulma) sisältää kierron X-akselin eli punaisen akselin ympäri. (käännös "oikean käden säännön" mukaan).
Kenttä B (Beta-kulma) sisältää kierron Y-akselin eli vihreän akselin ympäri.
Kenttä G (Gamma-kulma) sisältää kierron Z-akselin eli sinisen akselin ympäri.
Testaa räjäytysasemien siirroksia
Napsauta Taakse-painiketta.
Molemmat jalakset liukuvat vuorollaan paikoilleen.
Napsauta Toista-painiketta.
Molemmat jalakset liukuvat vuorollaan räjäytysasemiin.
Napsauta Taakse yksi-painiketta.
Vain toinen jalas liukuu paikoilleen.
Yhdistä liikkeet
Liu'uta lisää sarakkeita näkyviin Räjäytysaskelien määritys-dialogissa. Kuva 1).
Yhdellä kirjaimella näkyvien sarakkeiden nimen saat esiin, jos raahaan saraketta leveämmäksi. Kuva 2).
Näet että Y.. sarakkeen nimi on Yhdistä animaatio.
Napsauta jälkimmäisen rivin Yhdistä... kenttää, jolloin kenttä merkitään X:llä. Kuva 3).
Napsauta vuorotellen Taakse ja Toista-painikkeita
Näet, että jalakset liukuvat yhtä aikaa.
Jätä jalakset räjäytettyyn asentoon, ennen kuin etenet antamaan uutta räjäytystä.
Räjäytysliikkeen sijoittuminen
Uusi räjäytysliike tulee sen edellisen toistetun liikkeen perään.
Jos haluat uuden liikkeen ensimmäiseksi liikkeeksi, niin aja räjäytysaskeleet ensin Taakse.
Siirrä molemmat välituet (kokoonpanoina) "alas" päin
Huomaa, että välituet ovat levyn ja kahden pyörötapin kokoonpanoja.
Osoita (takimmainen) välituki.
Valitse minivalikosta Plus painike, jotta myös pyörötapit tulevat valittua.
Valitse sininen akseli.
Raahaa koontaa alaspäin.
Syötä liukuma 140.
Osoita (etummainen) välituki.
Valitse minivalikosta Plus painike, jotta myös pyörötapit tulevat valittua.
Valitse sininen akseli.
Raahaa koontaa alaspäin.
Syötä liukuma 140.
Tallenna siirtymät Valmis-kuittauksella.
Näet, että molemmat siirrokset lisätään taulukkoon omille riveilleen.
Siirrosten tallennus mallin koordinaatistossa
Huomaa, että vaikka siirsit välitukia sinisen akselin suunnissa 140mm, niin räjäytystaulukkoon siirrokset kirjataan mallin koordinaatiston suunnassa.
Siirrä takajalkoja sivuille päin
Osoita (oikea) jalka.
Valitse sininen akseli.
Raahaa jalkaa ulospäin.
Syötä liukuma 160.
Osoita (vasen) jalka.
Valitse sininen akseli.
Raahaa jalkaa ulospäin.
Syötä liukuma 160.
Tallenna siirtymät Valmis-kuittauksella.
Siirrä häntää taakse päin
Osoita häntä
Valitse sininen akseli.
Raahaa häntää ulospäin.
Syötä liukuma 300.
Tallenna siirtymä Valmis-kuittauksella.
Siirrä selkää (satulaa) taaksepäin
Huomaa, että selkä on kahden osan ja neljän ruuvin kokoonpano
Osoita selkä.
Valitse minivalikosta Plus painike (jotta alikoonta tulee valituksi
Valitse punainen akseli.
Raahaa selkää taakse päin.
Syötä liukuma 150.
Tallenna siirtymä Valmis-kuittauksella.
Siirrä pyörötangot sivulle
Valitse molemmat pyörötangot (Jälkimmäinen Ctrl-nappula pohjassa).
Ohjelma siirtää osat aiemmin määriteltyihin räjäytysasemiin.
Ohjelma avaa dialogin Räjäytysaskelien määritys.
Voit tarvittaessa muuttaa räjäytysten suuruutta
Säädä räjäytysanimaation askelten lukumäärää
Kohdan Animaation oletusasetukset alla olevat kolme arvoa vaikuttavat kaikkiin animaation vaiheisiin, ellei niillä ole yksilöllisiä arvoja.
Muuta animaation osa-askeleiden lukumäärää.
Oletusarvo on 10.
Vaihda askelten lukumääräksi 30.
Testaa liikettä Toista ja Taakse-painikkeilla.
Näet, että liike tapahtuu pienemmin hyppäyksin, eli liike on juohevampaa.
Pysäytä liike animaation aikana
Kun animaation liikesarja on kesken, kaikkien Toista ja Taakse-painikkeiden tilalle ilmestyy Pysäytä-painike.
Paina jotain Pysäytä-painiketta, jotta liike pysähtyy.
Animaatio jatkuu, kun painat jotain Toista ja Taakse-painiketta.
Säädä animaation liikenopeutta ja/tai askeleen kestoa
Voit säätää liikenopeutta joko syöttämällä liikkeen nopeuden (mm/s) tai antamalla askeleelle keston (ms).
Säädä yksittäisen askeleen kestoaikaa tai askeleiden määrää
Napsauta riviä, jonka asetuksia haluat säätää.
Syötä liikkeen kestoaika (millisekunteina) ja askelten määrä, jos se poikkeaa yleisestä askelten määrästä (Animaation osa-askeleet-asetuksesta).
Piilota tai palauta osan näkyvyys liikkeen lopuksi
Napsauta riviä, jonka osan tai alikoonnan haluat piilottaa tai palauttaa.
Syötä piilotukseen kuluva aika sarakkeeseen Piilota.
Syötä näkyviin palautukseen kuluva aika sarakkeeseen Näytä.
Oheisessa kuvassa on valittu keinuhevosen pää (kokoonpanon #104 ensimmäinen osa #100), jota on siirretty 1 mm (ilman liikettä piilotusta tai näkyviin palautusta ei tehdä). Liikkeen kesto on 200 ms ja piilotus ja palautusaika 190 ms.
Pää on valittu piilotettavaksi vaiheessa 9.
Vaiheen 10 jälkeen on listalle lisätty rivi tilannekohtaisella toiminnolla Lisää rivi loppuun.
Tänne on kopioitu tuon pään osoite (#104/#100) ja riville on määritelty pää palautus.
Piilotus ja palautus
Kentissä Näytä ja Piilota annetaan näkyvyyden muutos millisekunteina.
Piilotus ilman liikettä ei ole mahdollista.
Huomaa, että näkyvyyden muutosajan pitää olla yhtä pitkä tai nopeampi, kuin askeleen kesto, jotta muutos ehtii tapahtua kokonaan.
Muuta animaation suoritysjärjestystä
Napsauta riviä, jonka suoritusjärjestystä haluat muuttaa.
Valitse tilannekohtaisesta valikosta joko Siirrä ylös tai Siirrä alas.
Oletuksena ohjelma tallentaa siirtymät, mutta jos sarake Absoluuttinen valitaan, niin ohjelma tulkitsee siirtymät ja kiertymät kokoonpanon absoluuttisen koordinaatiston mukaan.
Sarakkeeseen Teksti lisätty teksti näkyy Vertexin viestirivillä (vasemmalla alhaalla).
Jos haluat tehdä samaan malliin useita erilaisia räjäytysasemointeja, esim. esittää vaiheistetut räjäytyskuvat (kasausohjeet), onnistuu se tekemällä malliin tarvittavan määrän ilmiasuja ja kertomalla Räjäytysasemien määritys-taulukon Ilmiasut-sarakkeessa sen tai pilkulla erotettuna niiden ilmiasujen numerot, joissa ko. räjäytysasema vaikuttaa.
Tyhjä sarake tarkoittaa sitä, että räjäytys vaikuttaa kaikissa ilmiasuissa.
Ilmiasukohtainen räjäytys
Aktivoi ensin ilmiasu.
Suorita sen jälkeen toiminto Räjäytä.
Samaan piirustukseen voit lisätä mallin erilaisissa ilmiasuissa ja määrittää kunkin projektion kuvaamaan räjäytyskuvaa, jolloin saat vaiheistetun kasausohjeet.
Alikokoonpanona räjähtävä
Jotta alikokoonpano räjähtää, pitää pääkoonnassa antaa sille ominaisuus Alikokoonpanona räjähtävä.
Tämän jälkeen alikoonta räjähtää myös pääkoonnassa.
Huomaa: Esimerkkimallissa satulan kokoonpanolle (VX_AS10-A5) ei ole määritelty räjäytysasemia.
Jos haluat kokeilla asiaa, niin määritä ensin alikoonnan räjäytysasemat, tallenna malli ja päivitä se pääkoontaan.
Tee mallille piirustus
Katso tarkemmat ohjeet harjoituksesta: Osamallinnus-kurssin 2-harjoituksesta Mallin piirustus.
Valitse mukaan isometrinen projektio.
Määritä isometrinen projektio räjäytyskuvaksi
Valitse projektio kaksoisnapsauttamalla sitä tai
Valitse projektio ja tilannekohtainen toiminto: Ominaisuudet.