Harjoitus on toteutettu 26.0 (Vertex 2020) versiolla ja päivitetty version 27.0 (Vertex 2021) mukaiseksi.
Sisältö:
Yleistä
Osan mallinnus voidaan aloittaa seuraavilla tavoilla:
Tehdään uusi osa arkistotietoineen ja luonnostellaan ensimmäinen muoto.
Tehdään uusi osa arkistotietoineen ja luetaan piirrekirjastosta jokin piirre aloitusmuodoksi.
Tehdään kokoonpanossa uusi osa ja käytetään kokoonpanon muiden osien geometriaa hyväksi, kun osaa mallinnetaan.
Luonnostelu voidaan tehdä
Osamallin perusaputasoihin (XY, XZ ja YZ-tasot)
Kappaleen pintaan.
Kappaleen viivaan.
Kolmen pisteen tasoon.
Valitun pinnan suhteen yhdensuuntaiseen tasoon, kulmaan tai vapaasti tasoon nähden.
Tason suuntaisesti valitun pisteen kautta kulkevaan tasoon.
Kokoonpanossa olevan toisen osan apugeometriaan (pintaan, viivaan, 3 pisteen tasoon)
Tässä harjoituksessa opimme
Uuden osamallin aloituksen
Luonnostelun perustasoon ja tasopintaan
Luonnostelun piirtotoimintoja ja geometristen ehtojen lisäämistä.
Lisäävän ja poistavan pursotuksen.
Mallin muokkaamisen luonnosta tai toimenpidettä (pursotus) muokkaamalla.
Käytetyt toiminnot:
Uusi luonnos > perusaputasoon.
Uusi luonnos > pintaan.
Luonnostelu: Kahden pisteen suorakulmion lisäys.
Luonnostelu: Ympyröiden lisäys.
Luonnostelu: Geometrian peilaus.
Luonnostelu: Yhtenevyysehdon lisäys.
Luonnostelu: Etäisyys ja halkaisija-ehtojen lisäys.
Toimenpide: Lisäävä pursotus.
Toimenpide: Poistava pursotus.
Luonnos muokattavaksi.
Pursotus muokattavaksi.
Etulevyn mallinnus, pari historiavaihetta
Uuden osamallin aloitus
File > Uusi > Osa
Anna tunnus (joka on samalla mallin nimi ja josta tulee oletuksena myös piirustuksen nimi)
Arkistotiedot
Voit antaa arkistotiedot painikkeella Arkistot.
Nämä mallille annetut arkistotiedot kopioidaan mallin piirustukselle ja ne näkyvät myöhemmin piirustuksen otsikkotaulussa.
Liitä malli projektiin
Voit perustaa uuden projektin painikkeella Uusi tai valita olemassa olevan projektin painikkeella Valitse.
Aloita luonnostelu
Uusi luonnos > Pysty (XZ)-tasoon.
Vaihtoehtoisesti voit valita mallissa näkyvän aputason ja tilannekohtaisen toiminnon (hiiren oikealla näppäin): Uusi luonnos > pintaan.
Mallin aputasot
Mallissa on näkyvissä kolme aputasoa.
Saat piilotettua niitä valitsemalla aputason tai aputasoja piirrepuusta ja avaamalla tilannekohtaisen toiminnon (hiiren oikealla näppäin): Piilota.
Saat palautettua niitä näkyviin valitsemalla aputason piirrepuusta ja avaamalla tilannekohtaisen toiminnon (hiiren oikealla näppäin): Palauta.
Näkyvissä olevat aputasot, samoin kuin apugeometrian muutoinkin, voit saada näkyviin ja piiloon painamalla näppäimistöltä G-kirjainta tai työkalunauhasta toimintoa Näytä apugeometria:
Piirrä suorakulmio
Käytä työkalua: Kahden pisteen suorakumio.
Osoita ensimmäiseksi pisteeksi origo (sinisen ristin keskipiste), kuvassa 1)
Tällöin kappaleesta tulee symmetrinen keskiristin suhteen. Tätä ominaisuutta hyödynnämme myöhemmin.
Osoita toinen piste, kuvassa 2).
Luonnoksen asetukset
Luonnoksen piirtäminen voi aluksi olla helpompaa, jos luonnostaso on kohtisuoraan sinua vasten.
Ohjausviiva näkyy osamallissa ns. apugeometriana, mutta se ei osallistu pursotus-toimenpiteeseen.
Ohjelma lisää automaattisesti geometrian käyttäytymistä rajaavia ehtoja.
Lisää luonnoksen ensimmäisen mitta
Luonnokseen lisätty ensimmäinen mitta skaalaa koko geometrian siten että luonnoksen elementtien keskinäiset etäisyyden säilyvät sellaisina, kuin olet ne piirtänyt.
Valitse toiminto: Mitta.
Osoita mitoitettava viiva, kuvassa 1).
Osoita mittaluvun paikka, kuvassa 2).
Ohjelma avaa dialogin Muokkaa ehtoa.
Syötä oikea mitta: 170, kuvassa 3).
Hyväksy mittaehto, paina OK, kuvassa 4).
Mitoitusvaihtoehdot
Toiminnossa Mitta osoitat yhden viivan, jolloin ohjelma antaa janalle pituuden, kaarelle säteen tai ympyrälle halkaisijan.
Toiminnossa Etäisyys osoitat aina kaksi elementtiä (viivaa tai pistettä).
Jos osoitat kaksi viivaa, niin ohjelma kääntää viivat myös yhdensuuntaiseksi.
Lisää luonnokseen pystymitta
Lisää pystyviivalle mitta: 250
Toiminto: Mitta.
Osoita viiva.
Osoita mittaluvun paikka.
Syötä oikea mittaluvun arvo.
Lopeta luonnostelu ja siirry toimenpiteeseen
Valitse OKjoko valintanauhasta tai tilannekohtaisesta valikosta.
Ohjelma hyppää valikkoon Pursotuksen tiedot.
Pursotuksen tiedot
Jos olet luonnostellut muodon, jossa ei ole avoimia muotoviivan päitä, niin ohjelma ehdottaa aina lisäävää pursotusta.
Jos luonnoksessasi on avoimia muotoviivan päitä, ohjelma ehdottaa toimenpiteeksi Ohjauskäyrää, eli pursotus ei ole tällöin mahdollista.
Anna pursotettavalla kappaleelle paksuus
Varmista, että Pursotuksen tiedot dialogissa on valittuna:
Lisää.
Pursota.
Valitse toimenpiteeksi Pituus tai kulma.
Anna kappaleen paksuus kenttään Mitta: 18
Hyväksy valinnat: OK
Katselusuunta
Luonnoksesta poistumisen jälkeen osa on edelleen samassa asennossa, kuin sen luonnoksessa jätit.
Vasemmalla tilanne, kun luonnos on ollut ns. kohtisuoraan.
Oikealla on käytetty valintanauhan toimintoa Projektio isometrinen.
Näissä kuvissa aputasot ovat näkyvillä. (Piilota ne G-näppäimellä).
Mallin pyörittely
Työkalunauhassa on seitsemän painiketta, joilla saat käänneltyä mallia määrättyihin suuntiin.
Vasemmalta alkaen: Edestä, päältä, vasemmalta, oikealta, isometrinen, osoita pinta, joka käännetään kohtisuoraan ja oikealla lista projektioista, jonne voi tallentaa omia suuntia.
Hiiren keskimmäinen painiketta pohjassa pitäen saa mallin kääntymään vaaka- tai pystyakselin suhteen, riippuen kohdistimen liikkeestä.
Shift + hiiren Vasen painike => tekee saman asian kuin edellä.
Shift + hiiren Oikea painike => Zoomaa mallia joustavasti (Joustavammin kuin hiiren rulla, jonka avulla liike on nykivää).
Shift + hiiren Keskimmäinen painike => Panerointi eli siirto sivu- ja pystysuunnassa ilman kiertymiä.
Siirry luonnostelemaan etulevyn reikiä
Valitse osan etupinta
Valitse tilannekohtainen toiminto: Uusi luonnos > pintaan.
Valitsemalla piirrepuusta Luonnos-vaiheen ja tilannekohtaisen toiminnon: Muokkaa.
Piirrepuusta näet luonnokseen piirtämisen aikana syntyneet ja itse määrittelemäsi ehdot (= geometriset rajoitteet).
Napsauta ehtoa.
Ota tilannekohtainen valikko.
Voit mm poistaa ehdon, ottaa sen tilapäisesti ratkaisusta pois, vaihtaa sille kuvaavan nimen ja muokata ehtoa (mittoja tai ehtoon osallistuvia elementtejä).
Mallin geometrian hyödyntäminen oikean piirteen löytämiseksi
Paljon piirteitä sisältävän osamallin piirrepuusta voi olla hankala löytää piirrettä jota pitäisi muokata.