Oman kuviotyypin luominen
Piirrä kuvio
- Aloita uusi piirustus ja piirrä kuvio.
- Laske kuvalle uudet rajat F5:lla. Voit myös määritellä kuvarajat manuaalisesti suuremmaksi, jolloin saat harvemman kuvion.
Tallenna kuviota esittävä piirustus.
- Luo tarvittaessa vxg4(_srv)/custom-kansion alle kansio fonts.
- Tallenna edellä luotu piirustus em. kansion alle toiminnolla: ”Vertex-valikko => Tallenna uudeksi => Tallenna nimellä” nimellä ”patternXXX”, jossa ’pattern’ on pakollinen osuus ja XXX on joku vapaa numero (esim:pattern110).
- Huomaa että system/fonts-kansiossa on piirustukset pattern22 … pattern30 ja väritäytön numero on 63.
- Osa kuvioista on toteutettu vanhalla tekniikalla numeerisesti, eikä niille niin muodoin löydy piirustusta.
Lisää kuvio asetusarvoihin
Lisää uusi kuvio Vertex:in asetusarvoihin toiminnolla: ”Vertex => Asetukset => Muokkaa”
- Valitse ylläpitäjän näkymä (Vasen alakulma).
- Etsi avaisanoja ”menu.param => Parameter selections for menu => paramdlg.HSORT”.
Lisää uusi avainsana jossa avain on paramdlg ja arvo on HSORT NRO ”Nimi”, jossa:
- HSORT on kiinteä osuus
- NRO on pattern-nimellä tallennetun tiedoston numero (kohta 1.2)
- ”Nimi” on se nimi, jolla kuvio näkyy ”Ominaisuudet”-välilehden ”Kuvio”-valintalistalla.
Käynnistä Vertex uudelleen, jonka jälkeen kuvio on valittavissa. Valitse kuvio ”Ominaisuudet”-välilehdeltä, kohdasta ”Kuvio”. Paina ”More”- valintaa, jolloin saat näkyviin kaikki kuviot.
- Itse tehdyillä kuvioilla ei ole valintakuvaa.