Kokoonpanomallin kääntäminen origon suhteen
🤔 Tuotu 3d-malli on väärin päin origoon nähden
Olen tuonut 3d-mallin eri järjestelmästä Vertex G4:n sisään ja se on väärin päin origoon nähden tai se on kaukana origosta ja haluaisin sen siirtää järkevämpään asentoon, jotta sitä olisi helpompi käsitellä muiden 3d-mallien kanssa Vertex G4:n sisällä.
🌱 Ratkaisu
Voit kääntää minkä tahansa kokoonpanomallin suhteessa sen origoon Vertex G4-ohjelmassa.
Tämä on erittäin hyödyllinen ominaisuus kun esimerkiksi tuot jollakin muulla cad- tai 3d-ohjelmalla rakennettuja malleja G4:n sisään. Tällöin usein tulee vastaan tilanne, että malli ei ole suoraan G4:n origossa, eikä myöskään oikein päin G4:n origoon nähden.
Mallin kääntö origon suhteen tapahtuu valitsemalla mallin piirrepuusta ylimmältä tasolta hiiren oikealla löytyvästä valikosta ”Siirrä kaikkia”-komento.
![](../__attachments/90538059/kuva1.jpg?inst-v=00ba7ca7-f8ab-4aff-9891-fd6214ea424c)
Esiin tulee tämän jälkeen valikko, jossa mallia voidaan siirtää ja kääntää eri akselien suhteen vapaasti origoon nähden. Näet vaikutukset malliin heti reaaliaikaisest. Ok-nappulalla hyväksyt muutokset.
![](../__attachments/90538059/kuva2.jpg?inst-v=00ba7ca7-f8ab-4aff-9891-fd6214ea424c)
Ohesella videolla näkyy vielä siirto- ja kääntötoiminpiteen käytännössä: