Miten teen uuden materiaalitekstuurin visualisointia varten?
Ongelma:
Vertex G4:n materiaaleista ei löydy sopivan näköistä materiaalia, jota haluaisin käyttää 3d-mallini visualisoinnissa.
Ratkaisu:
Voit luoda tekstuurin esimerkiksi ulkoisessa ilmaisessa Polygam-palvelussa, joka perustuu tekstiohjattuun tekoälypohjaiseen tekstuureitten generoimiseen.
Polygam: AI Texture Generator for Blender, Unreal, Unity | Polycam
- Anna palvelussa mahdollisimman tarkka kuvaus materiaalista, jonka haluat generoida.
- Paina sitten "Generate 3d textures"
- Palvelu generoi saman tekstin pohjalta neljä erilaista materiaalitekstuuria, jotka saat ladattua koneellesi pakattuna zip-tiedostona "Download"-painikkeesta.
- Pura Zip-tiedosto, materiaalitekstuurit ovat jpg-foramaatissa, jotka voit viedä Vertex G4:n materiaalin pohjatiedostoksi
- Voit jatkokäsitellä jpg-tiedostoja ennen Vertex G4:n sisäänajo esim. ilmaisella Gimp bittikarttaeditoriohjelomalla: GIMP - Downloads
- Vertex G4: sisällä valit osa tai osan pinta, johon haluat generoimasi materiaalitekstuurin liittää
- Hiiren oikean nappulan takaa valitse "Visualisointi" - "Aseta tekstuuri kuvatiedostosta"
- Klikkaa "Valitse" ja hae oikea tekstuuri tallentamastasi kansiosta.
- Voit vaihtaa tekstuurin mittakaavaa halutulle arvolle
- Mikäli haluat vaihtaa materiaalin asetuksia, hiiren oikean nappulan takaa valitse "Visualisointi" - "Muokkaa materiaalia" ja "Lisätoiminnot".
- Täältä voit vaihtaa materiaalin erilaisia asetuksia.
Avainsanat: apugeometria, ohjauskäyrä, aputaso, käyttäjäasetukset