Skip to main content
Skip table of contents

5. Kääntövipu - Mallin piirustus

Harjoitus 5: Kääntövipu

Versio yhteensopivuus

Harjoitus on toteutettu 26.0 (Vertex 2020) versiolla ja päivitetty version 27.0 (Vertex 2021) mukaiseksi.




Tässä harjoituksessa opimme

  • Symmetrisyys, kulma, samaetäisyys- ja samasäde-ehtojen lisäys.
  • Raaka-ainetiedon (raaka-ainenimikkeen) lisäys.
  • Mallin työpiirustuksen tekemisen.


Käytetyt toiminnot:

  • Luonnostelu: Älykäs viivaketju.
  • Luonnostelu: Ympyrä (keski- ja kehäpiste).
  • Luonnostelu: Symmetriaehto.
  • Luonnostelu: Kulmaehto.
  • Luonnostelu: Samaetäisyysehto.
  • Luonnostelu: Samasäde-ehto.
  • Toimenpiteet: Lisäävä ja poistava pursotus.
  • Nimike
  • Uusi piirustus.




Kääntövivun mallintaminen

Osamallin aloitus ja luonnokseen siirtyminen

  • File > Uusi > Osa
    • Anna tunnus.
    • Täytä arkistotiedot.
    • Valitse olemassa oleva projekti tai tee uusi projekti.





Luonnostele viivaketju

  • Tee luonnos vaakatasoon: Uusi luonnos > Pysty (XZ)-tasoon.
  • Älykkäästä viivaketjusta on kerrottu teoriaa harjoituksessa 3. Kaulus - Älykäs viivaketju
  • Joten tässä on kuvattu vain luonnostelun pääpiirteet.
  • Piirrä viivat sitten, että keskiristi jää alueen sisälle.




Lisää symmetria-ehto

  • Valitse ehto: Symmetrisyys.
  • Osoita ensimmäinen viiva, kuvassa 1).
  • Osoita toinen viiva, kuvassa 2).
  • Osoita symmetria-akseli (keskiristin vaakaviiva), kuvassa 3).

Lisää kulmaehto

  • Valitse ehto: Kulma.
  • Osoita ensimmäinen viiva.
  • Osoita toinen viiva.
  • Osoita mittaluvun paikka.
  • Anna mittaluvun arvo: 135

Toinen lähestymistapa ehtojen antoon

Kuten aiemmissa harjoituksissa on kerrottu, voidaan myös symmetrisyys- ja kulmaehto aloittaa valitsemalla ensin kaksi viivaa (jälkimmäinen Ctrl-näppäin painettuna).

Sitten valitaan tilannekohtaisesta valikosta: Ehdot > Symmetrisyys tai Kulma.




Tee kääntövivun puolikkaista tasalevyiset Samaetäisyys-ehdon avulla

  • Valitse ehto: Sama etäisyys.
  • Osoita ensimmäinen viiva, kuvassa 1).
  • Osoita toinen viiva, kuvassa 2).
  • Osoita kolmas viiva, kuvassa 3).
  • Osoita neljäs viiva, kuvassa 4).


Sama etäisyys

Sama etäisyysehdot annetaan osoittamalla elementit (viiva tai pisteet) pareittain:

  • Ensimmäisen ja toisen elementin välinen etäisyys asetetaan kolmannen ja neljännen viivan väliseksi etäisyydeksi, elleivät muut ehdot toisin määrää.

Toinen vaihtoehto Sama etäisyysehdon antamiselle

  • Valitse neljä elementtiä (tässä viivaa) pareittain (2... 4. viiva Ctrl-näppäin painettuna)
  • Tilannekohtainen valikko: Ehdot > Sama etäisyys.




Tee kääntövivun puolikkaista tasapituiset Samaetäisyys-ehdon avulla

  • Valitse ehto: Sama etäisyys.
  • Osoita ensimmäinen piste, kuvassa 1).
  • Osoita toinen piste (keskiristin keskipiste), kuvassa 2).
  • Osoita kolmas piste, kuvassa 3).
  • Osoita neljäs piste (keskiristin keskipiste), kuvassa 4).




Anna kääntövivulle leveys ja pituusmitat

  • Leveysmitta viivojen välille: 40.
  • Pituusmitta (keskiristin pystyviivan ja ympyrän kaaren keskipisteen välille): 100.





Vakautetaan kulman paikka piirtämällä apuviiva, joka mitoitetaan paikoilleen.

Kokeile raahata geometriaa, kuva A.

  • Tartu geometriaan (esim. ylemmän kaaren keskipisteeseen) ja siirrä kohdistinta varovasti.
  • Voit peruuttaa raahauksen kumoa-toiminnolla.
    tai Crtl  Z.


Piirrä apuviiva, kuva B.

  • Toiminto: Kahden pisteen viiva.
  • Osoita origo (keskiristin keskipiste), kuvassa 1).
  • Osoita sisempää kaarta siten, että kaaren keskipiste tulee valittua, kuvassa 2).




Mitoita apuviivan suunta kulmaehdolla

  • Valitse ehto: Kulma.
  • Osoita ensimmäinen viiva.
  • Osoita toinen viiva.
  • Osoita mittaluvun paikka.
  • Anna mittaluvun arvo: 135/2

Numeerinen syöttö

Numeron sijaan voit Vertex G4:ssä aina syöttää myös matemaattisen lausekkeen, jossa on operaattoreita (+ - * /  jne)

  • Näistä löytyy enemmän tietoa käyttöohjeista, etsi esim. merkkijolla Kaava-kentän määritys.
  • Käytä tarvittaessa sulkumerkkejä, jos sinun täytyy esim. ensin laskea kaksi lukua yhteen ja jakaa summa sitten kahdella.

Ohjelma näyttää dialogissa myös laskentakaavan arvon (kuvassa 67.5).




Anna vielä nurkkien säteet

  • Toiminto: Säde
  • Osoita viiva
  • Osoita mittaluvin paikka.
  • Anna säteen arvo: 20 ja 60.

Nyt tämän luonnoksen pitäisi olla määritelty. Eli sitä et pysty enää raahaamalla muuttamaan ja ehtojen lisäys johtaa ylimäärittelyyn.

Pursota luonnos kappaleeksi

  • OK
  • Lisäävä pursotus: 6.




Luonnostellaan tarvittavat reiät

  • Valitse pinta.
  • Tilannekohtainen toiminto: Uusi luonnos > Pintaan.


Toiminto: Ympyrä (keski- ja kehäpiste).

  • Osoita ensimmäisen ympyrän keskipisteeksi kaaren keskipiste, kuvassa 1), jolloin piirrettävän ympyrän ja aikaisemman geometrian välille syntyy Samankeskisyysehto.
  • Osoita toisen ympyrän keskipisteeksi luonnoksen origo, kuvassa 2), jolloin piirrettävän ympyrän ja origon välille syntyy Samankeskisyysehto.
  • Piirrä kolmas ympyrä (harjoituksen vuoksi) johonkin muualle, kuvassa 3).




Kuvassa A ympyrät on piirretty:

  • Ympyrä 2): Keskipisteeksi on osoitettu luonnoksen origo (keskiristin keskipiste).
  • Ympyrä 3): Keskipiste "sinne päin".

Lisää Samankeskisyys-ehto (kuva B)

  • Toiminto: Samankeskisyys.
  • Osoita ensimmäinen piste (joko ympyrän keskipiste tai geometriasta kaaren keskipiste).
  • Osoita toinen piste.


Toinen vaihtoehto Samankeskisyysehdon lisäämiselle

  • Valitse kaksi pistettä (toinen Ctrl-näppäin painettuna).
  • Tilannekohtainen valikko: Ehdot > Samankeskisyys.




Määritä kaikki kolme ympyrää samankokoisiksi

  • Toiminto: Sama säde.
  • Osoita ensimmäinen ympyrä, kuvassa 1).
  • Osoita toinen ympyrä, kuvassa 2).


Samasäde-ehdon optiot

Kun olet käynnistänyt ensin Samasade-ehdon ja sitten olet osoittanut ensimmäisen ympyrän, tulee kohdistimen viereen samasäde-symboli (Kuvassa numeron 1 vieressä sekä laatikossa).

  • 1: Osoita kaksi ympyrää, jotka saavat saman säteen (oletuksena ensin osoitettu ympyrä säilyttää halkaisijansa, ellei toiseksi osoitetulla ympyrällä ole se kokoa rajoittavia ehtoja).
  • 2: Voit osoittaa monta ympyrää ja kaikki ne saavat saman säteen, kuin ensimmäinen ympyrä.




Anna ympyrälle halkaisija ja tee poistava pursotus

  • Ympyrän halkaisija
    : 16.
  • Poistu luonnoksesta toimenpiteeseen: OK
  • Toimenpide: Poista, Pursota, Kappaleen läpi.




Nimiketiedot ja piirustus

Lisätään raaka-ainetieto kappaleelle (kirjoittamalla)

  • Tilannekohtainen toiminto: Nimiketiedot (kun mitään ei ole valittu).

Dialogin ylempi osa

Kuvaa osamallin (tai kokoonpanossa kokoonpanomallin) nimikkeen tietoja

  • Voit laskea kappaleen painon Paino-kentän vieressä olevalla Laske-painikkeella (kunhan olet ensin määritellyt raaka-aineen tai sen tiheyden)
  • Voit laskea kappaleen Pinta-alan, Pinta-ala-kentän vieressä olevalla Laske-painikkeella.


Dialogin alempi osa:

Kuvaa raaka-aineen tietoja. (Nämä tiedot tulevat piirustuksen osaluetteloon).

  • Täytä dialogin alemmassa osassa olevat tiedot kirjoittamalla ne.
  • Materiaalisarakkeessa on esivalintapainike, jonka avulla voit hakea materiaalitietoja.
  • Tunnus-kenttään kirjoitetaan yrityksessänne käytössä oleva varastotunnus (eli nimike) kyseiselle raaka-aineelle.


Nimiketiedot ja materiaalikanta

Vertex G4:n raaka-aineiden, komponenttien ja profiilien nimiketiedot ovat tallessa tietokannassa d_COMPONENTS.

  • Tätä pääset muokkaamaan Järjestelmä-välilehden Sovellus-toiminnon kohdasta Nimikekanta: Käsittely.
  • Tästä tarkemmin ohjeissa: Nimiketietokannan käsittely ja Muokkaa Vertex-tietokantaa.

Jos ja kun asiakkaalla on olemassa tuotannonohjaus-järjestelmä (ERP) nimikkeineen, niin nuo tiedot voidaan tuoda Excel-ohjelman avulla Vertexin nimikekantaan.

Jos asiakas haluaa täydellisempää tuotetiedon hallintaa, niin silloin Vertex G4 kytketään Vertex Flow-tiedonhallintaohjelmaan, jonne perustetaan kaikki tarvittavat nimikkeet ja jonne syntyy kaikista uusista osista ja kokoonpanoista nimike.




Tallenna malli

  • File > Tallenna tai paina
    tai





Tee mallille piirustus

  • Valitse piirrepuusta Piirustus
  • Tilannekohtainen toiminto: Uusi piirustus


Keskeiset säädettävät kohdat

1) Mittakaava

  • Haluamasi mittakaava, joka riippuu sekä osamallin koosta että siihen halutuista projektioista.
  • Hae esivalintapainikkeella koneenpiirustuksessa sallitut mittakaavat ja valitse sopiva.
  • Tässä harjoituksessa 1:2.
  • Jos sinulla on valittu Lomake, niin näet dialogin alaosasta, kuinka hyvin nuo projektiot mahtuvat lomakkeelle

2) Tarvittavat projektiot (kuvannot)

  • Valitse perusprojektiot, edestä, päältä jne.
  • Näet millainen on Edestä projektio, jos käännät mallin Edestä suuntaan
  • Voit myös osoittaa painikkeella Osoita a mallistasi tasopinnan, joka määrittää ns. Edestä-suunnan.

3) Piirtoasetukset

  • Valitse peruspiirtotapa: Rautalanka.
  • Voit myös valita mm. että malliin piirretään sylinteripintojen ja reikien keskiviivat tai piiloviivat
  • Tangentiaaliset viivat 4) kohtaan kannattaa valita: Ohuena viivana, jotta tasopinnan ja sylinteripinnan rajaviiva ei piirry muotoviivana.

5) OK

  • Generoi mallista valitut projektiot.


Asiaa on käsitelty tarkemmin ohjeissa (F1): Geometria 2D > Mallin piirustus.




Täytä piirustuksen arkistotiedot

  • Ohjelma generoi pyydetyt projektiot ja kopioi mallin arkistotiedot piirustusarkistokortille.
  • Muokkaa ja täydennän arkistotietoja tarvittaessa
  • OK viimeistelee piirustuksen luonnin.




Lisää piirustukseen lomake

  • Jos valitsit edellisessä dialogissa jonkun lomakkeen ohjelma lisää sen itse.
  • Tämän jälkeen sinun kannattaa usein raahata lomake parempaan paikkaan ennen piirustuksen mitoitusta.


Lomakkeen voit lisätä:

  • Tilannekohtainen toiminto: Lue symboli.
  • Kaksoisnapsauta haluamaasi lomaketta.
  • Sijoita lomake piirustukseen.




Tallenna piirustus ja sulje se

  • File > Tallenna tai paina
    tai

Tallenna malli

  • File > Tallenna tai paina
    tai
  • Mallin tallennus piirustuksen luonnin jälkeen on ehdottoman tärkeää, sillä muutoin siitä ei jää merkintää mallin piirrepuun kohtaan Piirustukset, etkä tällöin voi avata sitä mallin kautta.




Avaa mallin piirustus aina tarvittaessa

  • Avaa Piirustus-lista piirrepuusta, kuvassa 1).
  • Valitse piirustus, kuvassa 2).
  • Tilannekohtainen toiminto: Avaa, kuvassa 3).







Video

Kesto 3min 4sek

Huomaa

Saat videolle parhaan kuvalaadun, kun katselet sitä:

  • Kokokuvamoodissa.
  • Tarkkuudella 720p.




JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.