Skip to main content
Skip table of contents

Tukipalvelu

Tukipalvelu

Tukipalvelun maksuton käyttö kuuluu vain ylläpitosopimuksen tehneille asiakkaille. Tukipalvelu päivystää toimistoaikaan vastatakseen Vertex-ohjelmistojen käyttöä ja asennusta koskeviin kysymyksiin ja ottaa ohjelman toimintaa koskevia ideoita vastaan.

Tukipalvelun ei ole kuitenkaan tarkoitus korvata Vertex-kurssien käyntiä, eikä itseopiskelua, jota voi tehdä esimerkiksi opasvideoiden avulla.Tukipalvelukielinä ovat suomi ja englanti.

Vertex-tukipalvelu on tarkoitettu:

  • Ratkomaan Vertex-ohjelmiston käyttöön liittyviä ongelmia.

  • Keräämään, analysoimaan ja raportoimaan epäillyistä ohjelmistovirheistä.

  • Keräämään ohjelmistokehitysideoita asiakaspalautteista.

Yhteydenotto:  Vertex Help Center -palvelu

https://vertex.fi/kayttotuki/

Tuemme kahta viimeisintä, kuluvan ja aiemman vuoden versiota. Korjauspaketteja julkaisemme pääsääntöisesti vain viimeisimpään versioon.

  •  Autamme vanhempienkin ohjelmaversioiden käyttäjiä parhaan kykymme mukaan.

  • Ohjelmavirheet korjataan pääosin aina uusimpaan versioon, mutta tarvittaessa korjauksia tehdään myös edeltävän vuoden versioon.

  • Kun uusia ominaisuuksia toteutetaan, ne tehdään aina tuleviin versioihin.

Toimitusosasto

Ota yhteyttä, mikäli

  • Olet hukannut suojaustiedostosi (LICENSE.TXT) tai lisenssin aktivointikoodin.

Yhteydenotto:  order@vertex.fi

Myynti

Ota yhteyttä vastuumyyjääsi, mikäli:

  • Haluat ohjelmaasi uusia optioita tai tiedustelet optioiden hintaa.

  • Haluat sopia asiakaskohtaisista muutoksista ohjelmaasi,  esimerkiksi yrityksen omat lomakkeet.

  • Haluat vaihtaa ohjelman lisenssointitapaa, esim. vaihto USB-HASP > NetVID-lisenssi.


Yhteydenotto: Vertex myynti

Tukipalvelun tarvitsemia tietoja

  • Varaudu ilmoittamaan tukipalveluun tietoja ohjelmistoversioista, käyttöjärjestelmistä ja laitteista.

  • Riippumatta tukipyynnön tyypistä, pyri aina toimittamaan video (Vie→ Vie videoksi -toiminnolla), josta nähdään koko Vertex-ikkuna, ja ne toimenpiteet, jotka olet tehnyt ennen ongelmaa. 

  • Lisää tukipalvelupyyntöön aina malli tai piirustus, jonka kanssa ongelma ilmenee. Toimita malli vxz-tiedostona siten, että mukaan on pakattu koko kokoonpanon rakenne. Tämä on neuvottu alempana.

  • Kerro tukipalvelupyynnössä se, mitä yrität tehdä, tai kuinka oletat toiminnon toimivan, ja minkä olettaisit olevan  odotettu tulos. Kerro myös, millä tavalla lopullinen tulos poikkeaa odottamastasi.

Vertex-ohjelman versio

Ohjelman versio näkyy ohjelman yläreunassa.  

File > Tämä ohjelmaversio -toiminnolla saat lisätietoja:


  • Ohjelman suojaustapa

  • Käytössäsi olevat ohjelmaoptiot

    • Puuttuva optio kertoo suoraan sen, että tiettyjä ominaisuuksia ei ole käytettävissä

  • Huomaa, että voit "maalata" viereisen valikon tekstin ja liittää sen tukikysymykseesi.

  • Järjestelmän tiedot

  • Vertex hakemistot

    • Shared:

    • Custom:

    • User:

Ohjelmiston virheilmoitukset

Oleellinen osa ongelmien selvittämistä ovat ohjelman ja/tai käyttöjärjestelmän antamat ilmoitukset. Nämä virheilmoitukset ovat aina tapauskohtaisia.

  • Vieressä on esimerkki G4:n käynnistysyrityksestä, kun lisenssiavaintiedosto LICENSE.TXT on virheellinen.

  • Jos et saa kuvakaappausta virheilmoituksesta, niin kirjoita se tekstinä muistiin.

Yleisinformaatio, msinfo32

Käynnistä Command Prompt (suomeksi Komentorivi)

Kirjoita komento:
msinfo32.exe ja paina Enter.

Avautuu ikkuna System Information (Järjestelmätiedot)

Paina Ctrl+S.

Valitse tallennuspaikka.

Tiedot tallentuvat nfo-päätteiseen tiedostoon. Tallennus kestää jonkin aikaa.

Pakkaa nfo-päätteinen tiedosto vielä zip-tiedostoon jollain tiedostojen pakkausohjelmalla.

Liitä zip-tiedosto tikettiin.

Käyttöjärjestelmä

Käyttöjärjestelmän tiedot: Start -> Control Panel -> System 

Tietoa laitteista: Start -> Control Panel -> Device Manager

Näytönohjain

Laitekokoonpanosta ja Windowsin versiosta riippuen näytönohjaimen ajurin päivittämisen jälkeen Vertex-mallin käsittelyssä voi ilmetä ongelmia.   Näytönohjaimen ongelmien kuvauksia ja näytönohjaimen asetukset löydät täältä.


  • Näytönohjaimen tiedot löytyvät Start => Control Panel => Display => Change display settings => Advanced setting.

  • Täältä löytyy myös näytönohjaimen päivitysmahdollisuus.



 

Virustorjunta ja palomuuri

Liian tarkat tarkistukset voivat aiheuttaa sekä asennuksen aikaisiin että käytön aikaisiin ongelmia. Esimerkiksi jos  tallennukseen tai lukemiseen liittyvää toimintoa ei voi suorittaa tai asennus tai päivitys ei etene loppuun saakka.

  • Useimmiten riittää tieto mitä virustorjuntaa tai palomuuria käytetään

  • Myös virustorjunnan ja palomuurien taso saattaa auttaa ongelman ratkaisuissa.

  • HUOM: Joissain tapauksissa käyttöjärjestelmän automaattiset päivitykset ovat kiristäneet esim. palomuurin määrityksiä niin paljon, ettei tiedostopalvelin ratkaisu enää toimikaan.

Virustorjunnassa oleellista on että käytetty torjuntaohjelma päivitetään virustietokantojen osalta mahdollisimman usein.

Automaattiset kaatumisraportit

  • Käytössä on automaattinen kaatumistilanteiden raportointi. Ohjelma pyrkii tallentamaan viime-hetken kuvan Vertex-työpöydästä ja viimeiset toiminnot, sekä generoi sähköpostiin viestin. Täydennä viestiä ongelmaan johtaneiden toimintojen kuvauksella ja lähetä viesti Vertex Systems Oy:n osoitteeseen errordumptest@vertex.fi.

  • Jos saat kaatumisen tapahtumaan toistuvasti samoilla malleilla, voisit pakata mallisi ja liittää sen kaatumisraporttiin.

Liitä malli ja piirustus

Yleensä mallinnukseen ja piirustuksiin liittyviä kysymyksiä on mahdotonta ratkaista ilman mallia ja siihen liittyvää piirustusta.

Liitä malli palautteeseen toiminnolla File > Vie > Vie pakatuksi tiedostoksi > Siirrä koko rakenne.

Tarvittaessa voit liittää koko projektin toiminnolla Arkisto-välilehti > Vie > valitse vietävä projekti hakunäytön ja listan avulla.

Ongelman kuvaus

Milloin ongelma ilmenee ja miten?

  • Onko se säännöllistä?

  • Onko se satunnaista?

  • Esiintyykö ongelma useammalla käyttäjällä?

Koskeeko ongelma useampaa tiedostoa tai BD:ssä useampaa projektia?

Onko laitteistossa tehty ennen ongelman alkamista päivityksiä?

Millaisella toimintoketjulla ongelma saadaan toistettua?

Ohjelman ympäristö

Tarvittaessa liitä mukaan asiakaskohtaiset hakemistot / tiedostot:

  • vxg4(_srv)\custom\programs\vxsettings.xml

  • vxg4/user/SETUP sekä (mahdolliselta) tiedostopalvelimelta vxg4_srv/user/SETUP.all ja vxg4_srv/user/SETUP.clt

  • Jos ohjelmaan on tehty asiakaskohtaisia sovituksia, liitä mukaan  vxg4(_srv)/custom-kansio pakattuna.

Huomaa

Saat videolle parhaan kuvalaadun, kun katselet sitä:

  • Kokokuvamoodissa.

  • Tarkuudella 1080pHD.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.