Pistepilvet

Pistepilvien luku ja yleinen käsittely
Pistepilvien luku eri formaateissa
Pistepilviä voi lukea kokoonpanoon ja osamalleiksi eri muodoissa (e57, pts, ptx, las, laz, xyz, …). Muunnettuna Vertex-malliksi käsittely ja lisääminen on nopeinta.

Pistepilvien yhdistäminen
Usean, samassa nollapisteessä olevan pistepilven voi lukea samaan kokoonpanoon. Pistepilviä voit jälkeenpäin yhdistää, rajata ja tallentaa uusiksi pistepilviksi.

Pisteiden ulkoasu
Voit korostaa, piilottaa, skaalata ja vaihtaa pisteiden kokoa (auttaa lähelle zoomatessa). Joissain tapauksissa voit käyttää kolmioiden varjostusominaisuuksia, joka näyttää OpenGL-varjostuksessa pilven ulkonäön ikään kuin se olisi pinnoitettu.

Pisteiden rajaus ja poistaminen
Voit poistaa pisteitä 3D-rajausta tai murtoviivalla rajattua aluetta käyttäen. Jos pistepilviin on tallennettu keilauspiste, voit tarkastella mallia katsottuna keilauspisteiden kohdalta.

Työkaluja pistepilvien hyödyntämiseen mallinnuksessa
Pisteiden etäisyyden mittaus
Voit mitata pisteiden välisiä etäisyyksiä toiminnolla Tarkista etäisyys.

3D-luonnos mallinnuksen apuna
Voit lisätä pistepilven pisteiden avulla aputasoja tai luoda luonnoksia ja apupintoja. Näitä voidaan käyttää suunnittelun apuna esim. mittoja määritettäessä. Yleensä käyttökelpoisin on 3D-luonnos, koska pistepilven pisteet ovat harvoin pääakseleiden muodostamissa tasoissa.
Luo kokoonpanoon uusi osa ja uusi 3D-luonnos. Jos paikallinen pistepilviosa on muokattavana, luo siihen suoraan uusi 3D-luonnos.

Piirrä 3D-luonnos pistepilven pisteiden avulla. Suljetun 3D-luonnoksen tapauksessa voit halutessasi luoda myös pinnan, jos pisteet ovat samassa tasossa. Pelkkä ohjauskäyräkin tosin riittää useimmissa tapauksissa suunnittelun apuna.


Aputasojen lisääminen pistepilveen
Voit lisätä 3D-luonnoksen piirtämisen yhteydessä myös valmiita aputasoja osoittamiisi pistepilven pisteisiin. Aputasoa voi käyttää 3D-luonnoksen luonnostelutasona ja niistäkin voi referoida mittoja. Aputason koko on määriteltävissä erikseen.


Ympyrän lisääminen kolmen pisteen avulla
3D-luonnoksena piirrettävä kolmen kehäpisteen ympyrää voi käyttää putkilinjan keskipisteen määrittämiseen. Versiossa 26.0 ohjelma tunnistaa ympyrän piirrossa pistepilven pisteen, kun kursorin vie lähelle pisteitä ja painaa x-kirjainta. Tässä kannattaa käyttää myös aputasoa. Ympyrän kokoa ja paikkaa voi vielä säätää silmämääräisesti, mikä useimmiten tuottaa tarpeeksi tarkan lopputuloksen.

Pistepilvet ja mallin työpiirustukset
Pistepilvien näkyvyys piirustuksissa
Voit luoda piirustuksia pistepilvestä ja mallinnetusta osuudesta, mutta kuvannon täytyy olla ns. OpenGL-kuvanto. Mitoitus onnistuu pistepilveen lisätyn apugeometrian avulla, joten apugeometrian piirto tulisi olla kuvannossa mukana.
