Ohjeita ongelmatilanteisiin tietokantojen avaamisen kanssa
Ongelmia tietokannan avauksessa.
- Laitevauriosta kovalevyllä
- Tallennuksien epäonnistumisesta verkkohäiriön takia
- Ohjelman sisäisistä ennalta arvaamattomista ongelmista
![](../__attachments/18681708/Picture.jpg?inst-v=00ba7ca7-f8ab-4aff-9891-fd6214ea424c)
Tietokannan muoto ja varmuuskopiointi
- d_TIETOKANTA (tietokannan sisältämä data)
- d_TIETOKANTAc (tietokannan ohjaustiedosto jossa on määriteltynä tietokannan rakenne, kentät ja rivien lukumäärä)
- d_TIETOKANTAl (tietokannan lukitustiedosto – tiedoston puuttuessa luodaan automaattisesti uudelleen)
- Tietokannoista (vxg4/shared/dbases / vxg4_srv/shared/dbases) on otettava säännöllisesti varmuuskopio.
- Vikatilanteen jälkeen tietokantaa ei saa aina korjattua, joten varmuuskopiolta palautetaan edellinen toimiva versio. Palauta aina samanaikaisesti sekä data- että ohjaustiedosto (d_TIETOKANTA ja d_TIETOKANTAc)
Lukuoikeuden tarkastus tietokantaan
- Tarkista, että käyttäjällä on luku- ja kirjoitusoikeus dbases -hakemistoon. Palvelinasennuksessa \\[palvelimen_nimi]\[jaettu_kansio]\vxg4_srv\shared\dbases, yksittäisasennuksessa C:\vxg4\shared\dbases.
- Tarkistusohje: Kopioi Client-koneen kautta resurssienhallinnalla dbases -hakemistossa jokin tiedosto toiselle nimelle ja poista kopio. Jos tämä ei onnistu, lisää oikeuksia.
- Korjaa tarvittaessa jaon oikeudet ja palvelimen Vertex hakemiston oikeudet
Automaattinen varmuuskopio d_TIETOKANTAc.bak1
Mikäli tietokannan tallennus on jäänyt kesken (esim. verkkoyhteys on katkennut), ohjelma tekee tietokannan d_TIETOKANTAc -tiedostosta automaattisesti varmuuskopion nimelle d_TIETOKANTAc.bak1. Varmuuskopio on tehty ennen vikaantumista ja voidaan ottaa käyttöön kopioimalla se tietokannan ohjaustiedostoksi. Kopioi d_TIETOKANTAc.bak1 > d_TIETOKANTAc.
HUOMAA! Sammuta kaikki G4 ohjelmat ennen kopiointia. Ota ensin varmuuskopiot käsiteltävistä tietokannoista.
Ongelmalähteen (koneen) selvittäminen
![](../__attachments/18681708/screenshot.13.jpg?inst-v=00ba7ca7-f8ab-4aff-9891-fd6214ea424c)
Laita resurssienhallinnassa Attributes ja Owner kentät näkyviin ja tarkista ettei tietokannoilla ole vain luku oikeuksia. (Tämä käy hiiren oikean napin painalluksessa resurssienhallinnan otsikko-kentässä):
- Katso kuka omistaa tiedostot.
- Omistajasta voit saada vinkkejä siitä, kuka ”tuhosi tietokannan” eli kenen kone aiheutti ongelman.
- 2019-11-27 10:57:49 Virhe: Tietokannan 'PROREG' avaus ei onnistu.
- Joku muu saattoi silti tuhota tietokannan.
- Mutta näistä saa vinkin ajankohdasta jolloin tietokanta korruptoitui
- Tämän ajankohdan perusteella voit etsiä syitä Event Viewerin lokitiedostoista. Etsi merkkejä verkko ja levyongelmista.
Epäilyttävän koneen tutkiminen.
- Avaa DOS-ikkuna ja pingaa palvelinta: ping –n 300 Palvelimen_nimi
- Laita samaan aikaa palvelimella oleva vxg4_srv/system-hakemisto kopioitumaan oman koneesi levylle (esim. C:\temp-hakemistoon)
- Tuon rankan kopioinnin aikana ei saa hukkua yhtään PING pakettia.
- Jos hukkui niin korjaa viallinen verkkokomponentti,
Virustorjunnan osuus tietokanta-ongelmiin.
- Tämä asetus on korjannut tietokantaongelmat todistetusti useasti.
- Eli tämä on yleisin korjaus oikeuksien korjauksen jälkeen.
- Muista korjata myös Vertex palvelimen Virustorjunnan asetukset, usein ne pitää korjata palvelinkäyttöjärjestelmissä käsin.
Process Monitor-ohjelman käyttö tietokanta-kirjoituksen tutkinnassa.
- Lataa Process Monitor ohjelma https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645
- Käynnistä Vertex ja siirry kohtaan jonka jälkeen saat yleensä virheilmoituksen.
- Käynnistä Procmon.exe
- Etene sitten Vertex-toiminoissa kohtaan, jossa saat tietokantavirhe-ilmoituksen.
- Pysäytä Process Monitor lokitiedoston kirjoitus (suurennuslasi) ja tutki lokitiedostosta mikä prosessi käsitteli tietokantoja ja oliko tässä ongelmia.
Levytilan riittävyyden varmistaminen.
Tietokantojen korjaus:
- DBCHECK (tietokannan tarkistus)
- DBFIX (tietokannan korjaus esim. uudelleen indeksointi)
- DBPACK (tietokannan pakkaaminen/tiivistäminen)
Tietokannan eheyden pikatarkastus – ja manuaalinen käsittely
- Ennen tietokantojen käsittelyä ota varmuuskopiot käsiteltävistä tietokannoista (d_TIETOKANNAN_NIMI ja d_ TIETOKANNAN_NIMI) tai koko dbases -hakemistosta.
- Voit "raahata" tietokannan (d_TIETOKANTA) Windowsin resurssienhallinnalla Vertex-ohjelman työpöydälle.
- Jos kanta on kunnossa, ohjelma avaa tietokannan. Voit käsitellä tietokantakortteja ja esim. etsiä tietoa viemällä kohdistimen oikeaan kenttään ja käynnistää hakutoiminnon funktionäppäimellä F7.
- Mikäli tietokannan alussa on tyhjiä rivejä (=kortteja), voit poistaa ne Shift + Delete toiminnolla.
DBCHECK
- Paina 2 x välilyöntinäppäintä ja kirjoita avautuvaan Return R -dialogiin DBCHECK
- Ohjelma pyytää valitsemaan tietokantahakemiston tai tietokannan nimen
- Jos valitsit hakemiston, ohjelma näyttää hakemiston tietokannat ja voit valita tietokannan
- Mikäli kaikki kentät eivät ole UNICODE-muotoisia, ohjelma kysyy ei-ASCII-merkkien tarkastuksesta
- Ohjelma raportoi mahdollisista virheistä
DBFIX
- Paina 2 x välilyöntinäppäintä ja kirjoita avautuvaan Return R -dialogiin DBFIX
- Ohjelma pyytää valitsemaan tietokantahakemiston tai tietokannan nimen
- Jos annoit hakemiston, ohjelma tutkii kaikki hakemiston tietokannat ja yrittää korjata ne
![](../__attachments/18681708/screenshot.14.jpg?inst-v=00ba7ca7-f8ab-4aff-9891-fd6214ea424c)
DBPACK
- Paina 2 x välilyöntinäppäintä ja kirjoita avautuvaan Return R -dialogiin DBPACK
- Ohjelma pyytää valitsemaan tietokantahakemiston tai tietokannan nimen
- Jos valitsit hakemiston, ohjelma näyttää hakemiston tietokannat ja voit valita tietokannan
- Toiminto tiivistää tietokannan